Pro domo sua Новини Наша гордост Градът Редакторска му работа Еразъм Контакти

Портал към академическата общност
на Шуменския университет

Последни

15 Ноември 2017 /Сряда/ 15:47:11
прочитания: 766
Автор: Виктория Иванова

16 Октомври 2017 /Понеделник/ 13:10:35
прочитания: 632
Автор: Александър Попов – II Журналистика Фотографии: Съюз на гагаузките младежи

10 Октомври 2017 /Вторник/ 21:25:50
прочитания: 579
Автор: Интервюто взе Валерия Голубкова Фотографии: Мустафа Мехмедов - IV Журналистика

Българска Чайка спечели в руския Орел

Шуменски студент – с награда от международен филмов фестивал

09 Май 2016 /Понеделник/ 12:20:19
780 прочитания





Добромир Дочев от специалност „Журналистика“ получи награда от Международния фестивал "КиноТок 2016", гр. Орлов, Русия за късометражния филм „Чайка”. Режисьор на лентата е Милен Димитров, а Добромир е един от операторите на творбата.
Фестивалът „КиноТок” се провежда за юбилейния десети път. В него се състезават различни визуални форми – късометражни, документални и анимационни филми, музикални клипове. Интересно е, че състезателната програма включва както любители, така и професионалисти, които се оценяват отделно и им се присъждат награди в различни категории. Замислен като регионален конкурс, форумът в скоро време се превръща в наднационален и в него вземат участие представители от различни държави


Въпреки че ти не си режисьор на филма, предполагам знаеш неща от „кухнята“, ще ни кажеш ли как възникна идеята за този филм?

Идеята е на режисьора, как е възникнала не мога да кажа, но ми допадна да се направи филм по пиесата на  Чехов  „Чайка”, която е класика. Тя е една от най-значимите в световната драматургия. Беше ми изключително полезно и приятно да работя по този проект и да визуализирам интерпретациите на режисора Милен Димитров.

Всички сме наясно с окаяното състоянието на българските театри и въобще на българската култура с какъв бюджет заснехте филма и имаше ли спонсори, които да го подпомогнат?

Доколкото знам това са средства изцяло на режисьора, може би е подпомогнат от негов приятел, който също участва във филма, но не съм напълно сигурен. Бюджетът е около 1000 лева. Филмът няма спонсори.     

Изгледахме филма в сайта за видеосподеляне YouTube, където е качен за свободно гледане. Видяхме езеро, гора…, къде са  снимани сцените?

Сцените са заснети на язовир Тича, близо до село Сушина. Имахме късмет да случим  на много добро време, това беше през ноември, но не беше студено, имаше слънчеви дни, сутрин имаше мъгла. Тя създава мистериозна атмосфера, каквато търсехме с режисьора. Една от сцените е заснета на Шуменското плато. Всъщност това са местата за снимки язовира и платото.

Снимките са на открито. Как се намира балансът между средата, природата в случая,  и актьорската игра? Къде е фокусът?

В този проект актьорската игра е водеща, но не само. Трябва да има баланс между актьорското изпълнение и опеторската работа, трябва да са в синхрон. Актьорът трябва да си изпълни добре задачата в дадения кадър и операторът трябва да свърши също добре своята работа, така че да заснеме качествено актьорското изпълнение. Това, че се снима на открито, винаги създава проблеми, защото при тези условия светлината непрекъснато се променя.     

Какво те провокира да заснемеш този филм - сценария, визията на режисьора за Чайка на Чехов, кратката филмова форма или нещо друго?

Не бих казал, че нещо специално ме е привлякло. По-скоро за мен предизвикателството идваше от съчетаването на всички изброени фактори. Все пак интересно е да се филмира пиеса и то толкова популярна, което от своя страна е достатъчно ангажиращо. Да снимаш сюжет, предназначен предимно за сцена, винаги е професионално предизвикателство. Но не съм се замислил и секунда преди да приема поканата и се съгласих с най-голямо удоволствие да стана оператор на този проект.

На какво обръщаш най-напред внимание в операторската работа - на осветлението, движението на камерата, на някакви технически параметри?

На всичко, абсолютно всичко е важно. Според мен за да се предаде посланието, е необходимо да се намери онази пресечна точка в използването на кинематографичния език, която най-пълно да реализира идеите на творческия екип. Едно обаче винаги е важно -   необходимо е да се работи прецизно и тогава нещата се случват.

Какво те привлича в късометражното кино по принцип?

Това е възможност да се прави някакъв филм на този етап, защото колкото по-дълъг е филмът, толкова повече средства изисква и е по-сложна организацията. А както стана дума преди малко и вие сте наясно, че пари за култура няма. Т.е. чистата прагматика в случая, но не съжалявам, защото работата беше интересна, а съчетаването на късометражната форма и игралното кино е предизвикателство само по себе си.

Това ли е бъдещето на киното? Особено като се има предвид забързаното ни време, в което няма възможност да се задържиш дълго върху нещо - нито като автор, нито като зрител.

Не мисля, че това е бъдещето, това е част от киното. И кратките, и мащабните проекти имат своето място, а  когато нещо е интересно, когато е направено добре, човек ще намери начин да го гледа.   

След тази награда имаш ли идея за друг късометражен филм? Работиш ли над нов проект?

Да имам някои идеи, както съвместни, така и индивидуални, но всичко е още в начална фаза. Нека да се развият нещата и ако имате желание ще ви дам допълнително информация. 

Имаше ли интересни случки, докато снимахте филма?

Да. Интересно беше, че когато снимахме в езерото, лодката пропускаше вода. Това създаваше напрежение, защото докато снимахме, ние  виждахме как тя се пълни, и трябваше да действаме бързо. Не мисля, че повлия на актьорската работа или пък на моята, но все пак беше нещо, с което трябваше да се съобразяваме.    

Автор: Александър Караджов III Връзки с обществеността и Цветан Кирилов III Журналистика
Източник: Академос